Bli en grønnskolling!

Salat er mer enn et lite tilbehør eller et grønt alibi. Med litt ekstra ingredienser har du en full middag.

Det er heldigvis en stund siden «salat» var ensbetydende med litt kinakål i strimler, tre slappe agurkskiver og en enslig, trist tomatbåt druknet et sted i de tusen øyer. Nå er det massevis av salattyper å få i butikken – det er bare å prøve seg fram. Selv pleier jeg å trives godt med å kjøpe trippelsalat – ruccula, hjertesalat og lollosalat, som regel. De passer bra sammen, men også hver for seg, enten under godt pålegg (lollo og hjerte), som et smaks»brekk» (ruccula) eller også bakt i ovn med litt god kraft eller bare godt smør og salt (hjerte).
Mye kan sies om salater, både om dressinger, forhold melllom olje og eddik (tommelfingerregelen er 3 deler olje til 1 del eddik – selv foretrekker jeg det motsatt, eller halvt om halvt, eventuelt bare eddik), kremet eller ikke. Det viktigste er imidlertid at den er frisk og sprø. Slapp salat er bare sørgelig – og slapp blir den om den får dressing, særlig olje, på seg for tidlig.

Jeg har mine favorittsalater. En av dem er faktisk tacosalat – det er noe jeg lager når jeg er litt trøtt og sliten og vil ha noe som går fort, men som allikevel smaker mye og som er sunt. Jeg skal selvsagt ikke fortelle noen om hvordan man lager tacosalat, men jeg vil komme med to utfordringer om dere ikke alt gjør det.

1. Krydre den selv! Spisskummen, chipotle (røkt jalapeño, eventuelt røkt paprika + kajennepepper), litt salt og pepper, og kanskje en knivsodd kanel. Smak deg fram, men vær litt forsiktig med salt og chili til å begynne med.

2. Vær vegetarisk! Dropp kjøttdeigen for en gangs skyld, og erstatt den med sopp i biter, bønner eller begge deler. Forandring fryder, og et sted der ute er det en ku som vil takke deg.

Men en oppskrift jeg gjerne vil dele med dere, er oppskriften på en salat med Salmalaks. Denne meldte jeg med på konkurransen SalmaChef med. Dessverre gikk jeg ikke videre, men den er uansett verdt et forsøk. Den tar kanskje litt lenger tid enn tacosalat, men det er den også verdt. Her får du søtt, salt, syrlig og bittert i skjønn forening – trolig så langt fra kinakål og Thousand Island du kan komme.

  • 350 gr SALMA i tynne skiver
  • Blandet salat
  • 2 fennikel
  • 3 dl vann
  • 1,5 dl eplesidereddik
  • 1 dl sukker
  • 100 gr svarte, stenfrie oliven
  • 1-2 ss olivenolje
  • 1 sitron: saft og skall
  • 2 ts kapers
  • litt salt
  • 100 gr spekepølse med fennikel (feks fra Tind)
  • 100 gr chévre (feks fra Haukeli)
Rens fennikelen og skjær den i tynne skiver eller strimler. Kok opp vann, eddik og sukker, ha i fennikelen og la den koke et minutt eller to. Trekk kjelen av platen og la det trekke til like før servering.Bland oliven, olivenolje, sitronskall og -saft, kapers og salt og kjør det i stavmikser eller tilsvarende.Vask og tørk salaten og anrett den.Stek salamien på begge sider til den er sprø, og la den renne godt av på tørkepapir.

Fordel fennikel på salaten, og ha på Salmaen. Ha over tapenade, smuldret salami og smuldret chévre.

One thought on “Bli en grønnskolling!

  1. Tilbaketråkk: Lakrislaks | Vann i munnen…

Legg igjen en kommentar

