På bjellene skal sunnhet kjennes

Ellers i Europa ser man på havre som dyrefor. De må ha verdens sunneste dyr.

«Jeg er havren, jeg har bjeller på». Det gjør det enkelt å kjenne igjen frøet avena sativa i vill tilstand. Havre er en hardfør plante, og den klarer seg fint her oppe i nord. Det gjør nok også at havren står såpass sterkt som menneskemat som den gjør. I mange andre land blir havre sett på som knapt nok verdig til å gi hester, langt mindre mennesker. Men om noe bør vi spise mer havre, siden den er spekket av gode ting. Hør bare her:

– Glutenfritt (i utgangspunktet, men kan bli «forurenset» i de ulike prosessene)

– Bidrar til å holde blodsukkeret stabilt

– Gode fettsyrer

– Kan bidra til å forebygge hjerte- og karsykdommer

– Fulle av fibrene betaglukaner, som kan bidra til å senke kolesterolet

…for å nevne noe. Og så smaker det godt, selvsagt!

Jeg har både havregryn og havremel i skapet, men i det siste har det gått mer av mel og mindre av gryn. Siden havre er så sunt, prøver jeg å få i meg minst en porsjon av det om dagen, og den letteste måten å gjøre det på, er som grøt. Jeg har spist min andel av havregrynsgrøt som hadde fungert fint som tapetlim – særlig av lettkokte gryn. De store blir definitivt best, men krever mer koketid. Så hva gjør man når man lever i tiden og forventer effektivitet samtidig som man vil være sunn? Da lager man havremelsgrøt. Siden havremel er, vel, mel, og attpåtil ikke inneholder gluten som må kokes ut, er det bare å helle vann (ev. blandet med melk) en kjele og vispe ut melet mens vannet koker opp. Når vannet koker, er det bare å ha i salt, og så er grøten ferdig. Jeg bruker 3,5-4 dl væske til 1 dl havremel – det blir en god porsjon til én.

Men havre passer også godt i baking. Det har veldig dårlig bakeevne, siden det ikke inneholder gluten, men det gjør bakverk saftig og godt og gir god smak. Prøv for eksempel disse hjertegode havrerundstykkene som i tillegg inneholder masse fiber fra sammalt hvete.

300 gram havremel

700 gram sammalt hvete, fin

2 ts salt

1 pose tørrgjær

ca 7,5 dl lunkent vann

3 ss olje

vann til pensling

havregryn til pynt

Bland de tørre ingrediensene, og ha i vann og olje. Bland godt sammen, og kna deigen godt, helst i kjøkkenmaskin. Dekk til deigen med plast eller et kjøkkenhåndkle, og sett den til heving. Når den har hevet til dobbelt størrelse (ca en time-halvannen) tar du den opp på et bakeunderlag eller tilsvarende og deler opp deigen. Det blir 10-12 rundstykker av denne deigen, avhengig av hvor store du lager dem. Skru på stekeovnen på 220 grader. La dem etterheve tildekket i ca en halvtime-tre kvarter før de pensles med vann og drysses med havregryn. Stek dem i ca 15 minutter – de skal være mørkt gylne. La dem avkjøles på rist.

Sunt og godt, og lett å lage

One thought on “På bjellene skal sunnhet kjennes

  1. Tilbaketråkk: Eggende godt | Vann i munnen…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s